Παρασκευή 18 Απριλίου 2008

Απο την Εφημερίδα το Βήμα

Η Ελλάδα με αυτοκίνητο... ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΕΦ. ΤΣΙΠΗΡΑΣ
Στους πρόποδες του Μενοικίου: Σέρρες - Αλιστράτη - Αγγίτης - Μικρόπολη Καλύτερη εποχή:

Την άνοιξη και το φθινόπωρο.
Διαμονή: Πολλά ξενοδοχεία στας Σέρρας («Ελπίδα», τηλ.: 0321-59311-4), ένα ορειβατικό καταφύγιο στη Μικρόπολη (0522-31202).
Απαιτούμενος χρόνος: Οπωσδήποτε ένα Σαββατοκύριακο από Θεσσαλονίκη. Τρεις ημέρες από Αθήνα.
Φαγητό: Εξαιρετικά εστιατόρια στας Σέρρας, στις εξοχές του Αϊ-Γιάννη.
Πολλά ταβερνάκια στα χωριά της περιοχής (το ντόπιο τσίπουρο είναι εξαιρετικό!).
Καύσιμα: Πολλά βενζινάδικα στην εθνική οδό Σερρών-Δράμας.

Απόσπασμα απο το " Aρθρο "

Από την Προσοτσάνη με εξαιρετική θέα στα δυτικά το Μενοίκιο και στα ανατολικά το περήφανο Φαλακρό, σε 9 χλμ. φθάνουμε στη Μικρόπολη (υψόμετρο 400 μ.).
Από την κεντρική του πλατεία ξεκινά ένας χωματόδρομος που οδηγεί στην καρδιά του Μενοικίου.
Η Μικρόπολη (παλιά Καρλίκοβα) δεν είναι όμως ένας τυχαίος τόπος. Κατοικήθηκε από την αρχαιότητα και περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό τόπων θρησκευτικής λατρείας καθώς και τοπία άφθαστου φυσικού κάλλους.

Εκείνο όμως που κάνει τη Μικρόπολη, όπως και την κοντινή της Καλή Βρύση (έχει γράψει γι' αυτήν ο Γ. Αικατερινίδης), όπως και τη λίγο πιο μακρινή της Αγριανή (Κλεπούσνα) να ξεχωρίζει, είναι τα τραγούδια, τα μουσικά της όργανα, τα έθιμα και τα δρώμενά της.


Το δημοτικό τραγούδι αποτελεί σίγουρα το πιο εκφραστικό μέσο εξωτερίκευσης της χαράς και της ελπίδας, του πόνου, αλλά και της αισιοδοξίας του ανθρώπου της περιοχής.


Στη Μικρόπολη ο Ι. Γκαλέμπας φτιάχνει ακόμα μεγάλους νταχαρέδες και στην Αγριανή ο παππούς Ηλίας Γκουβεντάρης, κοντά στα 90, είναι ο τελευταίος μεγάλος γκαϊντατζής της Ανατολικής Μακεδονίας.
( Πρόσεξε την παρακάτω σημείωση που κάνει η Εφημερίδα)

Η Μικρόπολη Δράμας θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό κέντρο ανάπτυξης του οικοτουρισμού, καθώς είναι μία από τις πύλες του Μενοικίου.

Οι άνθρωποι όμως που νοιάζονται γι' αυτόν τον τόπο ­ και υπάρχουν πολλοί ­ θα πρέπει να προσέξουν πολύ για να μην αλωθεί η ψυχή του πανέμορφου τόπου τους.
Καί αυτό το Άρθρο δικαιώνει πλήρως την παρέμβαση - πρόταση του Δημήτρη Χατζηγεωργίου που έγινε στις 27.02.04 με θέμα: «ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ »

Συνέχεια ....... Ο τόπος αυτός, παρ' ότι δεν κατάγομαι από αυτόν, με πονάει.

Και παρ' ότι δεν μου αρέσει το ποδόσφαιρο, βλέποντας τα αποτελέσματα της Δόξας Δράμας και του Πανσερραϊκού ­ που είναι ομάδες-βαρόμετρα όχι μόνο του αθλητισμού, αλλά (για όσους ξέρουν!) και της ίδιας της εξέλιξης των περιοχών αυτών ­ καταλαβαίνω ότι οι τόποι αυτοί χρειάζονται νέες διεξόδους και προοπτικές.
Και ίσως η καλύτερη προοπτική να μην είναι άλλη από τον οικοτουρισμό.

Για σκεφτείτε το τώρα που θα αποφασίσετε και εσείς να επαναλάβετε αυτή τη διαδρομή!
...και με τα πόδια!

Από την πλατεία της Μικρόπολης (περίπου 400 μ. υψόμετρο) και με συνοδοιπόρο τον Απόστολο Γιώσα, τον άξιο εκδότη του σερραϊκού οικολογικού περιοδικού «Πολιτ-Οικολογίες», ακολουθούμε στην αρχή έναν τσιμεντόδρομο.

Συναντάμε πινακίδα, στρίβουμε δεξιά, ακολουθούμε για λίγο έναν χωματόδρομο, διασχίζουμε την κοίτη του ρέματος Σούτσικαν και από τη δεξιά του όχθη παίρνουμε ένα θαυμάσιο πετρόχτιστο μονοπάτι, που ανηφορίζει προς το ύψωμα Κιουτσούκ Κουλέ.

Σε 1 ώρα και 20' περίπου με νοτιοδυτική κατεύθυνση μπαίνουμε σε ένα πανέμορφο δάσος υπεραιωνόβιων καστανιών, που χρονολογούνται ως και 800 ετών, και λίγο μετά συναντάμε τον δασικό δρόμο που μας οδηγεί στο καταφύγιο (υψόμετρο 850 μ.) του Ορειβατικού Συλλόγου Μικρόπολης.

Το ξύλινο καταφύγιο (κρίμα βέβαια που δεν σκέφτηκαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά και να το χτίσουν με βάση τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής) είναι προσιτό και με αυτοκίνητο (περίπου 15' από τη Μικρόπολη) και αποτελεί τη βάση για την ανάβαση στο οροπέδιο της Καλλίπολης (υψόμετρο 1.200 μ., 1 ½ ώρα με τα πόδια), όπου βόσκουν αγέλες άγριων αλόγων, και από εκεί στην κορυφή Τρίγκα και στην υψηλότερη κορυφή του Μενοικίου (1.963 μ.).

Με την ονομασία αυτή αναφέρεται στο Τυπικό του κτήτορα της Μονής Προδρόμου Σερρών.

Οι Τούρκοι το αποκαλούσαν Μποζ-Νταγ ­ δηλαδή παγωμένο βουνό ­ και πραγματικά στις κορυφές του παρ' ότι είναι γενικά ομαλές σημειώνονται τον χειμώνα εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες.

Το Μενοίκιο ωστόσο δεν είναι ένα απλό βουνό για αναψυχή, αλλά ένα ιδιαίτερης σημασίας ορεινό οικοσύστημα, το οποίο και πρέπει να προστατευθεί.
Η Σερραϊκή Λέσχη 4Χ4 και το τοπικό παράρτημα του Mountain Wilderness συγκέντρωσαν 2.500 υπογραφές σερραίων πολιτών που ζητούν να γίνει το Μενοίκιο Εθνικός Δρυμός.
Το ΒΗΜΑ, Σελ.: T12 Κωδικός άρθρου: B12539T121

Πέμπτη 17 Απριλίου 2008

Ποίημα "Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ"

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΟΠΟΛΗ


Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΠΟΙΗΜΑ

( ΝΙΚΗ ΠΕΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ )

Σε φορτωσαν χριστουλη μου μ΄ενα σταυρο στον ωμο
και σ'εβαλαν να ανεβεις τον πιο μεγαλο δρομο
------------------------------------------
Τον δρομο αυτον τον γολγοθα που λεει η ιστορια
ολοι εδω για να σωθουν απο την αμαρτια.
-------------------------------------------
Σε ταλαιπορησαν πολυ και σε περιγελουσαν
Σε καρφωσαν σε σταυρωσαν Χριστε μου σε πονουσαν
--------------------------------------------
Χριστε και τι δεν τραβηξες γι΄αυτην εδω την πλαση
και πιος στον κοσμο θα βρεθει Αυτα να τα ξεχασει;
---------------------------------------------
Xριστε μου σε δοξαζουμε γιατι εσυ εισε μονο
που ξερεις να παριγορεις τον καθε μας τον πονο
----------------------------------------------

ΝΙΚΗ ΠΕΓΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ




xairetismous apo tin makrini Afstralia

Χairetismous apo tin makrini Afstralia

Agapitoi mou filoiSas selno tous xairetismous apo tin makrini Afstralia.

Poso tha ithela na imoun stin Mikropoli mazi sas...Xairomai para poli gia tin organosi proodeftikon programmaton pou kanete stin perioxi mas.

Edo stin Afstralia einai poli koino afto to eidos ekthesis tou topou kai proothisis proiondon pou voithoun apotelesmatika ton agrotiko tourismo.

Sas sunxairo kai sas efxomai epitixia

Me agapiStella Lambrou (Papachristodoulou)

Αρχική σελίδα

ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

IΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Οι Βλάχοι (Αρμ’νλοι) της Αν. Μακεδονίας έλκουν την καταγωγή τους από όλο τον μητροπολιτικό χώρο – κοιτίδα των βλάχικων πληθυσμών, τα όρια του οποίου συμπίπτουν με τα όρια του ευρύτερου Ελλαδικού χώρου. Ο χώρος αυτός καθορίζεται από την οροσειρά της Πίνδου, τον ορεινό όγκο του Γράμμου και την περιοχή γύρω και κάτω από την Μοσχόπολη. Θα πρέπει όμως να προϋπήρχαν μικροί θύλακες Βλάχων, κυρίως στον ορεινό χώρο του Όρβηλου αφού και σήμερα ακόμη έντονη είναι η πεποίθηση ότι «εμείς οι Βλάχοι πάμε εκεί που έχει δικούς μας».Την παλαιότερη αυτή ύπαρξη υποστηρίζουν και ερευνητές που μιλούν για εκσλαβισμό Βλάχων της Περιοχής Υπάρχει επίσης η αναφορά από τον Βυζαντινό χρονογράφο Ι.Σκυλίτση και κατόπιν από τον Γ. Δενρινό στα 1014 για το τοπωνύμιο «Κίμβα(ς) Λόγγος» στην τοποθεσία κλειδί της Κρέσνας κατά την εξιστόρηση των μαχών του Βασιλείου Β΄ με τον Σαμουήλ .
Η ονομασία αυτή προέρχεται από το Λατινικό campus longus ( αγρός μακρύς ) ή λούγκου κ’μπου στα Βλάχικα.

Κύριες αιτίες για την μετανάστευση των Βλάχων από τις κοιτίδες τους ήταν:

α) ο υπερπληθυσμός και η στενότητα του χώρου (βοσκοτόπια).

β) η σταδιακή απώλεια αρματολικιών και η ζηλοφθονία για τον πλούτο τους από τους εξισλαμισθέντες Αλβανούς.

γ) η απώλεια των προνομίων της Βαλιντέ Σουλτάνας και οι διώξεις κατά τους χρόνους του Αλή Πασά

δ) η αντιπαλότητα του Ισμαήλ μπέη των Σερρών με τον Αλή Πασά και η ευνοϊκή του μεταχείριση προς τους νεοαφιχθέντες

ε) η αποτυχία επαναστατικών κινημάτων στα οποία συμμετείχαν ενεργά όπως του Διονύσιου του Οικονόμου (Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών) στις αρχές του 17ου αιώνα , τα Ορλοφικά (1770) , η επανάσταση του 1821 και τα μετεπαναστατικά κινήματα του 1854 και 1865 στη Θεσσαλία , Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο .

Έτσι στον χώρο της Αν. Μακεδονίας εγκαταστάθηκαν κυρίως Βλάχοι Αβδελιάτες από την Αβδέλλα Γρεβενών, Γραμμουστιάνοι από την Γράμμουστα Ν. Καστοριάς, Μοσχοπολιάνοι από την Μοσχόπολη Β. Ηπείρου, Μότσιανοι από την περιοχή του Ασπροποτάμου Τρικάλων, Νεβεστιάνοι από το Νυμφαίο Φλώρινας, Μπαϊσιώτες από την Βωβούσα και άλλα Βλαχοζαγοροχώρια των Ιωαννίνων, Μπλατσιώτες από την Βλάστη Κοζάνης, Ντενισκιώτες από την Αετομηλίτσα Γράμμου, Σαμαριναίοι, Μετσοβιάνοι από Μέτσοβο και Μαλακάσι, καθώς επίσης Κοκκινοπλίτες και Λιβαδιώτες από τον Όλυμπο.

Από τους παραπάνω οι Μοσχοπολιάνοι, Νεβεστιάνοι και Μπλατσιώτες ήδη από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα εγκαθίστανται και ιδρύουν μεγάλους εμπορικούς οίκους σε στρατηγικά σημεία – περάσματα της Αν. Μακεδονίας, όπως: Άνω Πορόϊα, Σέρρες, Προσωτσάνη, Δράμα, Καβάλα, Νιγρίτα και Πράβι.

Με την πάροδο του χρόνου γίνονται πυρήνας της αστικής τάξης και χάνουν τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά τους.

Στα Σέρρας ιδρύουν σπουδαίους εμπορικούς οίκους οι αφοι Τζαρτζούλη από το Μέτσοβο , οι οικογένειες Σίνα από Μοσχόπολη , Δούμπα από Μπλάτσι , Κασομούλη από Πισοδέρι όπως και άλλοι .

Εξάγουν αγροτικά προϊόντα , κυρίως βαμβάκι και καπνό , προς τις Χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και πολλοί από αυτούς εγκαθίστανται σ’ αυτές .

Οι Μπαϊσιώτες φτάνουν στην περιοχή σε δύο κύματα :
α) πριν το 1820 φθάνοντας ως την Πέστερα της Ροδόπης και
β) μετά το 1840 στα χωριά Ράμνα, Αχλαδοχώρι, Άγγιστρο, Πέτροβο Σερρών όπου και ασχολούνται κατά βάση με το επάγγελμα του κυρατζή-μεταφορέα (αγωγιάτης).

Οι Ολύμπιοι μαζί με τους προαναφερθέντες Βλάχους κατορθώνουν να διευρύνουν το ρόλο της Τζουμαγιάς ( Ηράκλειας ) με 10 000 κατοίκους, αναβαθμίζοντας το «χάνι» της σε σπουδαίο κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου . Το τίμημα της εμπορικής τους προόδου και της αστικοποίησής τους ήταν η απώλεια των παραδόσεών τους.

Οι κτηνοτρόφοι Ντενισκιώτες που έφτασαν στην περιοχή της Νιγρίτας εγκατέλειψαν σταδιακά το παραδοσιακό τους επάγγελμα και ασχολήθηκαν με το εμπόριο. Άλλωστε η αστική τάξη της Νιγρίτας προήλθε από Μοσχοπολίτες, Σιπισκιώτες και έποικους , δύο δε χιλιάδες οικογένειες από αυτούς κατέληξαν στην περιοχή των Σερρών όταν περί τα 1767-1770 καταστράφηκαν οι γενέτειρές των .

Στην Χρυσούπολη Καβάλας και Αλιστράτη Σερρών μετοικούν Βλάχοι από Λάϊστα και Ηλιοχώρι Αν. Ζαγορίου που σήμερα μόλις συγκρατούν την μακρινή τους Ηπειρώτικη καταγωγή.

Οι Αβδελλιώτες, Γραμμουστιάνοι αλλά και οι λίγοι σήμερα Μότσιανοι αποτελούν πλέον μία ενιαία πολιτισμική ομάδα, την πιο ενδιαφέρουσα από πλευράς πολιτιστικής κληρονομιάς. Ήρθαν στην περιοχή διωγμένοι από τον Αλή Πασά κατά κύματα στα τέλη του 18ου αιώνα, στα 1810 και 1820. Μετά από πολύχρονη περιπλάνηση στον Μακεδονικό χώρο, εγκαθίστανται τελικά στα χωριά Άνω Πορόϊα, Ράμνα (το μοναδικό με αμιγές Βλαχόφωνο πληθυσμό τον 19ου αιώνα) , Λιπόσιοι του Μπέλες και Βαρβάρα στην Αρναία Χαλκιδικής.

Αργότερα περνούν τον Στρυμόνα και σκορπίζουν με τα ποίμνιά τους στα όρη Βροντούς (Λαϊλιάς), Μενοίκιο (Μπόζνταγκ), Πιρίν (Όρβηλος) και Παγγαίο.

Εκεί είτε ενισχύουν είτε ιδρύουν πληθυσμιακά αρκετά ορεινά χωριά όπως Χιονοχώρι, Ραχοβίτσα, Ελαιώνας, Στάρτιστα (Καπνόφυτο), Ζίχνη, Μικρόπολη, Περιθώρι. Ιδρύουν θερινούς κτηνοτροφικούς οικισμούς, όπως τα βλάχικα καλύβια στον Λαϊλιά, Παπά Τσαϊρ, Λόποβα , Σιάτρα στο Πιρίν, Καρά Τάσι στο Τσιγγέλι.

Σε κάποια από τα παραπάνω μέρη βρήκαν οικογένειες Μότσιανων ( Ασπροποταμίτες ) που εγκαταστάθηκαν εκεί μετά το κίνημα του 1600.

Εν κατακλείδι οι Βλάχοι που από τα 1600 κατοικούν στην περιοχή της Αν. Μακεδονίας συνεισέφεραν τα μέγιστα στην Εθνική, Κοινωνική, Πολιτική, Οικονομική και Εκπαιδευτική ζωή του Τόπου.

Σήμερα στον Ν, Σερρών ιδιαίτερο λαογραφικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι Βλάχοι του Χιονοχωρίου το οποίο από το 1968 έπαψε να κατοικείται και μετατράπηκε σε τουριστικό θέρετρο , και αυτοί από τα Βλάχικα Καλύβια του Λαϊλιά τα οποία δεν υφίστανται πλέον αφού καταστράφηκαν ολοσχερώς το 1939. Από τους παραπάνω Οικισμούς προέρχονται κυρίως τα Μέλη του Συλλόγου Βλάχων Ν. Σερρών « Γεωργάκης Ολύμπιος » που ιδρύθηκε στα 1976 με σκοπό την διαφύλαξη μιας πλούσιας και ανεκτίμητης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Πανοραμική Άποψη της Γράμμουστας

Η Οικογένεια του Μεγαλοτσέλιγκα Χατζηστέργιου Χατζόπουλου - Γράμμουστα 1903


Ότι απόμεινε απόμεινε απο την πολυάνθρωπη Γράμμουστα είναι η ερηπωμένη βασιλική του 18ου αιώνα που είναι αφιερωμένη στη Κοίμηση της Θεοτόκου.


Γραμουστιάνοι στην Προσοτσάνη

Διάφορες παλιές Φωτογραφίες Βλάχων της Περιοχής



H Βλάχικη Γλώσσα
Η βλάχικη γλώσσα έχει σαφή λατινογενή προέλευση. Ανήκει στην στον κλάδο των Ρωμάνικων Γλωσσών , των ιδωματικών μορφών που παρήχθησαν από την Λατινική μετά την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ανήκει στην οικογένεια των Ανατολικών Ρωμανικών γλωσσών, στη γλωσσική ομάδα των Βαλκανικών Ρωμανικών που ανήκουν επίσης οι βόριες διαλέκτοι της Δακορουμανικής (από όπου διαμορφώθηκαν τα σημερινά Ρουμάνικα) και της Ιστρορουμάνικης και η νότια δίαλεκτος της Μεγλενορωμανικής Στις χώρες που κατέκτησαν οι Ρωμαίοι εξελίχθηκε η δημώδη μορφή της Λατινικής και όχι η λόγια που ομιλούνταν στην Ρώμη από Συγκλητικούς, ποιητές, λόγιους κ.α
Η βλάχικη επομένως μπορούμε να πούμε οτι είναι η εξέλιξη της τραχειάς μορφής της λατινικής που χρησιμοποιούσε ο Ρωμαϊκός Στρατός.

Η βλάχικη ως επι το πλέιστον παραμένει προφορική.
Απόπειρες να γραφεί έχουν γίνει αρκετές κάνοντας χρήση είτε του λατινικού είτε του ελληνικού αλφαβήτου αυτές όμως από λόγιους, γλωσσολόγους και λεξικογράφους.
Ενδεικτικά:
Ο λόγιος Θεόδωρος Αναστασίου Καββαλιώτης εξέδωσε το 1770 στη Βενετία την "Πρωτοπειρία", ένα εγχειρίδιο με προσευχές, γνωμικά, διηγήματα και καταχωριμένες 1170 λέξεις σε τρείς κάθετες στήλες στην νεοελληνική, βλάχικη και αλβανική.Το 1802 ο Δανιήλ Μοσχοπολίτης εκδίδει την "Εισαγωγική Διδασκαλία", ένα τετράγλωσσο λεξικό της ελληνικής, της εν Μοισία βλάχικης, της βουλγαρικής και της αλβανιτικής.
Στους σύγχρονους καιρούς :Νικολαϊδης, Κων/νος, 1909, Ετυμολογικόν Λεξικόν της Κουτσοβλαχικής γλώσσης. Κολτσίδας Αντώνιος, 1978, Γραμματική και λεξικό της Κουτσοβλαχικής διαλέκτου.Κατσάνης Ν., Κ. Ντίνας, 1990, Γραμματική της κοινής Κουτσοβλαχικής. Το Ετυμολογικόν Λεξικό της Κουτσοβλάχικης Γλώσσης του Κ.Νικολαΐδη (1909) περιλαμβάνει 6.657 λέξεις εκ των οποίων οι 3.560 έχουν ελληνική προέλευση, 2.605 λατινική, 185 σλάβικη, 150 αλβανική και οι υπόλοιπες 157 άγνωστη.
Μάλιστα σε πολλές από τις ελληνογενείς λέξεις η ετυμολογία ανάγεται στους πρωτοαρχαιοελληνικούς και ομηρικούς χρόνους.
Στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης (Ανέμη) μπορεί κανείς να δεί ολόκληρο το Ετυμολογικόν λεξικόν της Κουτσοβλαχικής γλώσσης του Κωνσταντίνου Νικολαΐδη.

Ελληνο-βλάχικο λεξικό Κάνε κλίκ παρακάτω

Καταγωγή γενικά στοιχεία
Έχουν γραφεί και έχουν διατυπωθεί πάρα πολλές απόψεις για την ταυτότητα και την προέλευση των βλάχων. Τα ιστορικά στοιχεία είναι λιγοστά κατά γενική ομολογία ώστε να παγιωθεί και να ισχυροποιηθεί μια συγκεκριμένη αντίληψη. Σκοπός μας είναι να παραθέσουμε τις κυριότερες χωρίς να εισέλθουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες καθώς αυτές αφορούν την ιστορική έρευνα.

α) Από Ρωμαίους κτηνοτρόφους και στρατιωτικούς αποίκους που έπαιρναν σαν πληρωμή για τις υπηρεσίες τους γεωργική γή.
β) Είναι Δακορουμάνικο παρακλάδι.

γ) Είναι απόγονοι του αρχαίου θράκικου λαού των Βησσών ή υλλιρικό φύλο.

δ) Είναι αυτόχθονοι Έλληνες γλωσσικώς εκλατινισμένοι από τους Ρωμαίους προκειμένου να τελούν ως οροφύλακες των συνόρων της Αυτοκρατορίας ή να υπηρετούν ως μισθοφόροι στις τάξεις των λεγεώνων.
Εξάλου όπως αναφέρουν ιστορικές πηγές μετά την κατάληψη του Ελλαδικού χώρου οι Ρωμαίοι έχοντας θαυμαζό στον πολυδύναμο μακεδονικό στρατό άρχισαν να στρατολογούν γηγενείς μισθοφόρους και να υιοθετούν το θεσμό των κλεισουροφυλάκων στους οδικούς άξονες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Προεύλευση της λέξης "Βλάχος"Και εδώ η ιστορική εύρευνα δεν έχει φτάσει σε ένα γενικώς αποδεκτό συμπέρασμα.
Η ονομασία βλάχος είναι ασαφής με γενικό κανόνα να σημαίνει τον λατινόφωνο. Κύριες απόψεις όσων αφορά την ετυμολογία του όρου είναι:

α) Από την παλαιοσλαβική λέξη vlah που σημαίνει ξένος,αλλοεθνής,μη Σέρβος αλλα λατινόφωνος.
β) Από την Γερμανική λέξη Walechen που επίσης σημαίνει ξένο, μη Γερμανό αλλα λατινόφωνο.

γ) Από τον αιγυπτιακό όρο "φελάχ"=αγρότης , αυτός που ασχολείται με γεωργικές εργασίες.

δ) Είναι εξέλιξη της λέξης Βληχή (δωρικά βλαχά)=βέλασμα.
ε) Προέρχεται από την λέξη Volcae κέλτικη φυλή η οποία συνόρευε με τα γερμανικά φύλλα και με αυτό το όνομα οι Γερμανοί αποκαλούσαν οποιονδήποτε λατινόφωνο.
ζ) Από την συνένωση των λέξεων Βάλε=κοιλάδα και aqua=νερό δείγμα της ενασχόλησης των βλάχων με την κτηνοτροφία και την φροντίδα των ζώων.
η)Από το λατινικό villicus που ήταν για τους Ρωμαίους ο αγρότης.

Άλλες ονομασίες για τους βλάχους :

α) Κουτσόβλαχος: είναι η ελληνική απόδοση του τούρκικου Κιουτσούκ Βαλάχ= Μικρόβλαχοι κάτοικοι δηλαδή της Μικρής Βλαχίας. Έτσι ονομαζόταν η Αιτωλοακαρνανία κατά την εποχή του Βυζαντίου.Εν αντιθέση με τους Μπουγιούκ Βαλάχ= Μεγαλόβλαχοι, κάτοικοι δηλαδή της Μεγάλης Βλαχίας όπως ονομαζόταν η περιοχή της Θεσσαλίας.
β) Τσίντσαροι: βλάχοι Σερβίας-Σκοπίων. Η ονομασία εικάζεται πως προέρχεται από το λατινικό quinquarius (πέντε=quinque στην λατινική-τσιντσι στα βλάχικα) κατάλοιπο της πέμπτης Ρωμαικής λεγεώνας των παλεμάχων Μακεδόνων.
γ) Πριτσόβλαχοι από την λέξη πριτζιά = δυσοσμία που αναδύουν τα ρούχα όσων ασχολούνται με κτηνοτροφικές εργασίες.
Οι Βλάχοι της Ελλάδας δεν αυτοαποκαλούνται με αυτό το όνομα (βλάχοι) στη γλώσσα τους, αλλά με το Αρμάνοι, λέξη που παράγεται από το Romanus (Ρωμαίος Πολίτης):Αρμάνου [Armanu<α+romanus]>
Η ονομασία αυτή σχετίζεται με το διάταγμα του Καρακάλα (Edictum Antoninianum), 212 μ.Χ., με το οποίο γενικεύτηκε το δικαίωμα του Ρωμαίου πολίτη σε όλους τους κατοίκους των Ρωμαϊκών επαρχιών (Romanus cives).

Το βουνό μας συμπεριλαμβάνει στο πρόγραμά του Γερμανικό Γραφείο Τουρισμού

Στουτγάρδη 17.04.2008
Γερμανικό Γραφείο Ταξιδιών οργανώνει 8ήμερες εκδρομές στη Ελλάδα και συμπεριλαμβάνει το βουνό μας στο πρόγραμμά του.
Ερώτηση: Ποιος από τους τοπικούς παράγοντες το γνωρίζει αυτό; Απάντηση: Κανένας.......................
Για προβληματιστείτε και ασχοληθείτε λίγο με το θέμα….. ίσως για παράδειγμα εάν γνωρίζει το Ταξιδιωτικό γραφείο ότι υπάρχουν στο χωριό μας BIO Produkte δηλαδή Βιολογικά προϊόντα από τον Γυναικείο σύλλογο να................????????????????
Αγαπητοί χωριανοί κρατήστε το χωριό μας φιλόξενο και καθαρό ανοίγουν νέοι Ορίζοντες στην Οικονομία του χωριού, ήρθε ο καιρός με μεθοδικότητα και επιμονή να τους εκμεταλλευθείτε. Γνωρίζω ότι πολλοί από εσάς που ζείτε στο χωριό και ακούτε τις διαλέξεις που κάνουν τα Μέλη του ΕΟΜ ότι γελάτε σας φαίνονται αστεία ίσως, και όμως δεν είναι έτσι. Ενταχθείτε ενεργά στον ΕΟΜ και προσπαθήστε για ένα καλύτερο μέλλον για εσάς και τα παιδιά σας. Θα επανέλθω στο θέμα............... Γιάννης .................... Ρίξτε μία ματιά στο παρακάτω LINK για περισσότερα http://www.strelo.de/STRELO/Europa/Griechenland/Wandern_Chalkidiki_im_garten_des_poseidon.htm
Παρακάτω στα γερμανικά η 5η μέρα του ταξιδιωτικού προγράμματος. 5. Tag: "Mavromata- das Schwarzauge"(Montag) Ausgangspunkt ist das Dorf Mikropoli, Aufstieg über die Hochebene Kallipoli. Beim Abstieg besuchen wir des Bachus, das Heiligtum des Dionysos.Aufstieg: ca. 700 HöhenmeterAbstieg: ca. 700 HöhenmeterWeglänge: ca. 11 kmReine Gehzeit: ca. 5-6 Stunden Το Άρθρο μου αυτό δικαιώνει πλήρως την παρέμβαση - πρόταση του Δημήτρη Χατζηγεωργίου που έγινε στις 27.02.04 με θέμα:
«ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ »
Για σου Δημήτρη.......... μόνο εσύ φωνάζεις αλλά δεν είναι εύκολο να τους ξυπνήσεις ...... ίσως αυτό πού σας γράφω να τους ταρακουνήσει λίγο.... και να δούν τα πράγματα ποιο σοβαρά.

Τετάρτη 16 Απριλίου 2008

ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΔΗΜΟΣ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ

ΔΗΜΟΣ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ Ρ Υ Θ Μ Ι Σ Η Ο Φ Ε Ι Λ Ω Ν

Ο Δήμος Προσοτσάνης, ανακοινώνει ότι, κατόπιν σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, και αφού έλαβε υπόψη του το άρθρο 26 του Ν.3649/2008 (Φ.Ε.Κ. 39/03.03.2008), με το οποίο επανέρχονται σε ισχύ τα αναφερόμενα στο άρθρο 12 του Ν.3074/2002 και άρθρο 9 του Ν.3345/2005, τέθηκε σε ισχύ ρύθμιση, διάρκειας δύο (2) μηνών από τη λήψη απόφασης του Δ.Σ., η οποία δίνει την δυνατότητα ευνοϊκής εξόφλησης οφειλών σε δόσεις ή εφάπαξ - - χωρίς προσαυξήσεις - - από δημοτικά ή κοινοτικά τέλη, φόρους και εισφορές, πρόστιμα Κ.Ο.Κ. , τα οποία έχουν βεβαιωθεί μέχρι την δημοσίευση του νόμου (3-3-2008)...

Καταχωρήθηκε: 27/03/2008

Άρθρο παρέμβαση - πρόταση του Δημήτρη Χατζηγεωργίου.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙΣΜΕΝΟ ΜΕΝΟΙΚΙΟ
Άρθρο παρέμβαση - πρόταση του Δημήτρη Χατζηγεωργίου στις 27.02.04
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΕΔΙΟΥ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΜΕΝΟΙΚΙΟ


«ΜΗΠΩΣ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ Η ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ…»

«ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ»

Το τελευταίο διάστημα καθημερινά παρακολουθούμε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης να γίνονται αφιερώματα στα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδας που απ´ ότι φαίνεται, διακινείτε μεγάλος αριθμός επισκεπτών τα Σαββατοκύριακα και τις ημέρες των αργιών. Επίσης προσέξαμε ότι ειδικά προγράμματα διαφόρων υπουργείων δίνουν την δυνατότητα να επισκεφθούν αυτά και ειδικές κατηγορίες πολιτών, μαθητών, συνταξιούχων κ. αλ. ακόμη και εργάσιμες ημέρες αυξάνοντας έτσι τον χρόνο λειτουργίας των.
Το χιονοδρομικό κέντρο Φαλακρού όπως είναι γνωστό συγκεντρώνει ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών αφού μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος που έγινε σε βασικές υποδομές, το έχουν φέρει μεταξύ των καλυτέρων των Βαλκανίων.
Είναι όμως λυπηρό να ακούγονται συχνά τον τελευταίο καιρό αρνητικά σχόλια που οφείλονται κυρίως στην περιορισμένη δυνατότητα υποδοχής επισκεπτών του χιονοδρομικού κέντρου, επειδή τυχαίνει να αγριέψουν για λίγο οι καιρικές συνθήκες ή επειδή μειονεκτεί ο μηχανισμός στο να διατηρήσει την πρόσβαση ανοικτή. Αυτά θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι αποτελούν και τα βασικά προβλήματα που αναγκάζουν συχνά τους επισκέπτες (πολλές φορές τυχαίνει να έρχονται από μακριά) να αγανακτούν αφού πρέπει να λάβουν πρόσθετα μέτρα για την ασφάλειά τους η να ταλαιπωρηθούν κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Παράλληλα εάν λάβουμε υπ όψιν και τις αδυναμίες που προέρχονται:
1ον Από τη μεγάλη απόσταση του χιονοδρομικού φαλακρού από αστικά και ημιαστικά κέντρα.
2ον Από την μη λειτουργική και αντιαισθητική χωροταξία των διαφόρων κατασκευών στο κεντρικό πλάτωμα του χιονοδρομικού.
3ον Από το βαθμό ειδικής εκπαίδευσης καθώς και το επίπεδο τυπικών και ουσιαστικών προσόντων του προσωπικού που διαχειρίζεται την καθημερινότητα του Χιονοδρομικού κέντρου.
4ον Από την έλλειψη ενός ασφαλούς χώρου διημέρευσης για αξιοπρεπή παραμονή και απόλαυση του φυσικού τοπίου.
5ον Από την απουσία επίσημα πιστοποιημένης προσφοράς υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Θα μπορούσανε σύντομα να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι όλα αυτά επηρεάζουν αρνητικά τη γενική εικόνα του χιονοδρομικού κέντρου και εκτιμούμε ότι θα μπορούσαν να ανακόψουν τη ροή των επισκεπτών-τουριστών προς αυτό σπρώχνοντας τους σε άλλους χειμερινούς προορισμούς νοτιότερα αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η νέα Εγνατία οδός αφού η προέλευση των επισκεπτών πάνω από το 90% προέρχονται από την Θεσσαλονίκη την Ανατολική Μακεδονία και την Θράκη.
Ενώ λοιπόν κάναμε αυτές τις σκέψεις ξαφνικά στα μέσα μαζικής ενημέρωσης της γειτονικής Καβάλας το χιονοδρομικό κέντρο Φαλακρού και οι αδυναμίες του έγιναν πρώτο θέμα. με αποτέλεσμα:
Οι καβαλιώτες βλέποντας ένα κύκλο τουριστικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών να διαρρέει προς των νομό Δράμας κατά τους χειμερινούς μήνες και μάλιστα ο μεγαλύτερος αριθμός τουριστών που προέρχεται από την Θράκη να διέρχεται από το νομό τους και να παρακάμπτει την πόλη της Καβάλας αντέδρασαν δυναμικά διοργανώνοντας σύσκεψη όλων των παραγωγικών φορέων του Νομού Καβάλας με θέμα την ανάπτυξη και ανάδειξη του δικού τους χιονοδρομικού κέντρου στο Παγγαίο. (που υφίσταται μεν αλλά υπολειτουργεί λόγω έλλειψης βασικών υποδομών)
Έτσι λοιπόν με αυτόν τον τρόπο, δημοσιοποιώντας τώρα, τις αδυναμίες του χιονοδρομικού κέντρου Φαλακρού, επιδιώκουν να μοιραστούν το κομμάτι της πίτας που λέγεται χιονοδρομικός τουρισμός και που συνεχώς αυξάνεται στην περιοχή μας.
Με αφορμή και ερέθισμα τις αντιδράσεις των Καβαλιωτών που απ’ δω και πέρα θα είναι πραγματικά ανταγωνιστές, διεκδικώντας πόρους από την περιφέρεια Α.Μ.Θ. και την Ε.Ε. για την ανάπτυξη χιονοδρομικών και ορεινών προϊόντων αναψυχής στον ορεινό όγκο του Παγγαίου και με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Δημάρχου Προσοτσάνης σε τηλεοπτική εκπομπή ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί η επίσημη μελέτη και θα ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος Πύργων Φαλακρού, με κονδύλια του δήμου Προσοτσάνης, γίνεται αντιληπτό ότι ο κύκλος των προϊόντων χειμερινού τουρισμού και αναψυχής βουνού άρχισε να γίνεται άκρως ανταγωνιστικός και θα πρέπει να μη χαθεί η μεγάλη ευκαιρία για την Προσοτσάνη και την περιοχή της, η οποία διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτόν αφού εντός των διοικητικών της ορίων υπάρχουν οι ψηλές κορυφές του Μενοικίου όρους με προδιαγραφές ασύγκριτα καλύτερες πολλών υφισταμένων χιονοδρομικών κέντρων της Ελλάδος και αναμφισβήτητα αυτών του Παγγαίου.
Ας δούμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Από το 1993 μια ομάδα ανθρώπων από την περιοχή της Προσοτσάνης και του Δημοτικού διαμερίσματος της Μικρόπολης άρχισε να ασχολείται με την καταγραφή των μετεωρολογικών συνθηκών, του αναγλύψου του εδάφους και της ποιότητας του χιονιού στις αλπικές και υποαλπικές περιοχές του Μενοικίου όρους που είχαν κυρίως δυτικό και βορειοδυτικό προσανατολισμό, για τον σκοπό αυτό προσκλήθηκαν και επισκέφθηκαν την περιοχή ειδικοί σε θέματα χιονοδρομίας και ορεινού τουρισμού, τεχνικοί, καθηγητές τεχνολογικών ιδρυμάτων κ.λ.π. Οργανώθηκαν αποστολές στις χιονισμένες κορυφές του Δυτικού Μενοικίου στο οροπέδιο της Τρίγκας για να διαπιστώσουν τις δυνατότητες αξιοποίησης της περιοχής τόσο κατά τους χειμερινούς μήνες αλλά και κατά την υπόλοιπη περίοδο του έτους.
Τα αποτελέσματα και οι προτάσεις των ειδικών προς την τότε κοινότητα Μικρόπολης αλλά και τον σημερινό Δήμο της Προσοτσάνης ήταν απόλυτα ενθαρρυντικά για την ανάπτυξη μιας σειράς δραστηριοτήτων και νέων μοντέρνων προϊόντων χιονοδρομικού και ορεινού τουρισμού στην περιοχή αυτή.
Η δημοτική αρχή φάνηκε κατ αρχήν ότι πείσθηκε για την αναγκαιότητα της ανάπτυξης ενός «Πεδίου Εναλλακτικών Χιονοδρομικών Δραστηριοτήτων» που δεν θα απαιτούσε υπέρογκα χρηματικά ποσά και σημαντικές προσπάθειες εξεύρεσης πόρων αλλά κυρίως μικρές παρεμβάσεις με τεχνικά έργα που είναι στα μέτρα των δυνατοτήτων της με παράλληλες οργανωτικές προσπάθειες που το βάρος μπορούσε να το αναλάβει εξ ολοκλήρου μόνη της. Το εγχείρημα αυτό δεν θα ήταν καθόλου ανταγωνιστικό στα προϊόντα που προσφέρονται στο Φαλακρό και θα λειτουργούσε αυξητικά στο τουριστικό εισόδημα για ολόκληρο το νομό Δράμας, εξ’ άλλου η εκμετάλλευση θα επέφερε άμεσα έσοδα και θα αναζωπύρωνε οικονομικά και κοινωνικά την Προσοτσάνη που βρίσκεται σε σταυροδρόμι οικοτουριστικών θέσεων, ολόκληρου του Νομού Δράμας, μαζί με τα 8 δημοτικά διαμερίσματα του Μενοικίου και της κοιλάδας του Αγγίτη απ’ όπου θα γίνεται σχεδόν υποχρεωτικά η διέλευση των επισκεπτών. Ακόμη και αυτή η δημοσιοποίηση της προσπάθειας θα άνοιγε πόρτες για διεκδίκηση πόρων από την περιφέρεια ΑΜΘ και την Ε.Ε. αφ’ όσον τα έργα του Φαλακρού έχουν μπει στη φάση της ολοκλήρωσης και δεν θα υπάρχει ενδοτοπικός ανταγωνισμός.
Η σημερινή δημοτική αρχή δυστυχώς αμέσως μετά την επανεκλογή της αγνόησε τις υποσχέσεις των έργων υποδομής που θα αποτελούσαν την πλατφόρμα για το ξεκίνημα του χειμερινού και ορεινού τουρισμού στο Μενοίκιο. Έτσι χάθηκε πολύτιμος χρόνος προς την κατεύθυνση αυτή και απ ότι φαίνεται με πρόσφατες δηλώσεις της ρίχνει το βάρος στο δρόμο Πύργων Φαλακρού, δηλαδή σε ένα έργο με αβέβαιη εξέλιξη, τεράστια οικονομική επιβάρυνση, απροσδιόριστο χρονικό ορίζοντα υλοποίησης και προσδοκώμενα οφέλη για την Προσοτσάνη μάλλον εκτός τροχιάς αφού αυτός που θα ωφεληθεί στο μέγιστο θα είναι ο Δήμος Κάτω Νευροκοπίου.
Για να δημιουργήσουμε όμως μία εικόνα της κατάστασης ας αναφέρουμε τις άμεσες και απαραίτητες υποδομές του Μενοίκιο που εάν σήμερα ήταν έτοιμες θα είχε δημιουργηθεί ο πρώτος κύκλος εργασιών που τόσο ανάγκη έχει η περιοχή.
1ον Η σύνδεση του τμήματος του δρόμου που συντομεύει την απόσταση και οδηγεί από την Μικρόπολη προς την θέση Τρίγκα. (Ο δήμος Προσοτσάνης το 2001 χρηματοδότησε ένα τμήμα του δρόμου αυτού που σήμερα είναι ημιτελές και εγκαταλειμμένο) Ο δρόμος αυτός συντομεύει την πρόσβαση στο πεδίο χιονοδρομικών δραστηριοτήτων και ο επισκέπτης από το κέντρο της πόλης της Δράμας θα φθάνει σε υψόμετρο 1200 μέτρων με ασφάλεια και χωρίς ταλαιπωρία σε λιγότερο από 30 λεπτά της ώρας. Στη θέση αυτή θα λειτουργεί οργανωμένο πάρκινκ και θα σταματάει η κίνηση κάθε οχήματος. Στη συνέχεια θα μπορεί να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει διάφορες εναλλακτικές χειμερινές-ορεινές δραστηριότητες σε μήκος 15 χιλιομέτρων στο οροπέδιο της Τρίγκας (Δυτικό Μενοίκιο) στα 1800 μέτρα υψόμετρο ή να απολαύσει τις αναρίθμητες χιονισμένες κορυφές που φθάνουν σχεδόν τα 2000 μέτρα (Μαυρομάτα 1963) χωρίς τη χρήση αυτοκινήτου μια και η περιοχή περιλαμβάνεται στις ζώνες υψηλής προστασίας για τη φύση.
2ον Την εγκατάσταση στην θέση του Αυχένα προς Τρίγκα ενός λυόμενου τουριστικού περιπτέρου που θα προσφέρεται όλο το χρόνο προς διημέρευση, πληροφόρηση και προμήθεια εξοπλισμού αφού θα αποτελεί τη βάση για την εκκίνηση των επισκεπτών προς τις κορυφές του Μενοικίου. Η θέση αυτή είναι υψηλής αισθητικής αξίας με πανοραμική θέα προς το Παγγαίο, τη Θάσο, την πεδιάδα της Δράμας, την κοιλάδα του Αγγίτη, το Φαλακρό, το Λεκανοπέδιο του Κ. Νευροκοπίου, τον Όρβηλο, τον Λαϊλιά, και το Πιρίν της Βουλγαρίας.
3ον Τον καθορισμό, την σήμανση, την διαμόρφωση χώρων και την προμήθεια ευέλικτου κυρίως κινητού εξοπλισμού για την υποστήριξη των χειμερινών και των ορεινών δραστηριοτήτων. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι για τα σκοπό αυτό δεν απαιτούνται πανάκριβες εγκαταστάσεις αναβατήρων, κτιρίων, ασφαλτοδρόμων κ.λ.π. αλλά κυρίως συστημάτων επικοινωνίας, ασφαλείας και μετακίνησης σε χιονισμένο περιβάλλον.
3ον Τον φορέα λειτουργίας και διαχείρισης του χιονοδρομικού πεδίου που θα είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη πιστοποιημένων ποιοτικά προϊόντων παροχής υπηρεσιών, που αφορούν τις εναλλακτικές μορφές χιονοδρομικών δραστηριοτήτων και ορεινού τουρισμού. Ο ίδιος φορέας μπορεί να συνεργάζεται για το σκοπό αυτό με άλλους φορείς και φυσικά πρόσωπα, θα είναι επίσης υπεύθυνος για την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας στο πεδίου, για τη ενοικίαση και πώληση εξοπλισμού, θα αναλαμβάνει την μαζική μετακίνηση επισκεπτών στο χιονοδρομικό πεδίο και την οργανωμένη ξενάγηση – περιήγηση στον ευρύτερο ορεινό όγκο (Δάσος Καστανιάς, Οροπέδιο με άγρια άλογα,κ.λ.π.) καθ όλη την διάρκεια του χρόνου και θα φροντίζει για την προβολή και την παραγωγή υλικού δημοσιότητας που αφορούν την περιοχή και τις δυνατότητες που παρέχονται στους τουρίστες.
Τα οφέλη της Προσοτσάνης και της περιοχής της από την ανάπτυξη του πεδίου εναλλακτικών μορφών χιονοδρομίας και ορεινών δραστηριοτήτων στο Μενοίκιο θα είναι:
1. Η Προσοτσάνη θα καθιερωθεί ως το φυσικό σταυροδρόμι και το κέντρο του οικοτουρισμού της περιοχής αφού θα αποτελεί τον γεωγραφικό κόμβο μεταξύ Σπηλαίου Αλιστράτης, Σπηλαίου Αγγίτη, του Ιερού του Διονύσου, των Μεταβυζαντινών θρησκευτικών μνημείων του Μενοικίου, των προϊστορικών θέσεων του Αγγίτη, του Μενοικίου και Φαλακρού όρους. Από τις δυνατότητες που θα δοθούν θα αναπτυχθούν νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στους τομείς της διαμονής διατροφής ψυχαγωγίας κ.λ.π. και θα τονωθεί η οικονομία της.
Είναι αδιανόητο ακόμη και σήμερα να μην υπάρχει υποτυπώδη σήμανση με κατευθύνσεις, πληροφορίες και χιλιομετρικές αποστάσεις στους δύο κόμβους Μικρόπολης και Πετρούσας επί της Εθνικής οδού Δράμας Κ. Νευροκοπίου που να κατευθύνει τους χιλιάδες επισκέπτες του Φαλακρού προς Θεσσαλονίκη και Σέρρες μέσω της Προσοτσάνης, της Καλλιθέας και των γραφικών οικισμών του Μενοικίου.
2. Η Δημοτική αρχή θα μπορεί να έχει πόρους αλλά και λόγους για να προσελκύει κονδύλια που θα κατευθύνονται σε έργα υποδομής στην περιοχή δίνοντας έτσι την δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να μείνουν στον τόπο τους και να μη πάρουν το δρόμο της μετανάστευσης.
3. To Ξαναζωντάνεμα της αγροτικής κοινωνίας των οικισμών του Μενοικίου αφού θα τους δίνετε η δυνατότητα κατά τους χειμερινούς και όχι μόνο, μήνες να δραστηριοποιούνται αγροτουριστικά.
4. Η Προσοτσάνη θα ξαναποκτήσει την παλιά της οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική αίγλη που χάθηκε με την κατάρρευση της καπνικής της οικονομίας.
5. Η επισκεψιμότητα (του πλέον δυναμικού αυτή τη στιγμή τουριστικού πόλου της Προσοτσάνης ) του σπηλαίου του Αγγίτη, θα αυξηθεί κατακόρυφα. Εάν μάλιστα μελλοντικά γίνει και οδική σύνδεση της πόλης των Σερρών μέσω Μενοικίου (σήμερα υπάρχει σύνδεση με τμήμα δασικού δρόμου που συνδέει Μικρόπολη - Άγιο Πνεύμα) η απόσταση από την Μικρόπολη μέχρι το κέντρο των Σερρών είναι περίπου 22 χιλιόμετρα. Τότε γίνεται αντιληπτό ότι ανοίγει μία μεγάλη είσοδος επισκεπτών από τα αστικά κέντρα της Θεσσαλονίκης του Κιλκίς και των Σερρών.
Κλείνοντας θα πρέπει να πούμε ότι ακόμη και σήμερα που το περιβάλλον αρχίζει να γίνεται ανταγωνιστικό στον τομέα του οικοτουρισμού, καθώς οι γειτονικοί νομοί επιδιώκουν και αυτοί να μπουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης μεριδίου της αγοράς, υπάρχουν ακόμη περιθώρια, για πολιτικές πρωτοβουλίες και αποτελεσματικές επιλογές.
Είναι καταστροφικό για τους νέους μας, την τοπική κοινωνία και την ιστορία αυτού του τόπου, να χάνονται μεγάλες ευκαιρίες σαν και αυτή γιατί επικρατεί η συντηρητική πολιτική σκέψη, η ανικανότητα, η ανεπάρκεια και η ατολμία…
Άρθρο παρέμβαση - πρόταση του Δημήτρη Χατζηγεωργίου.

Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης

ΜΕΝΟΙΚΙΟ ΟΡΟΣ (ΚΟΡΥΦΗ ΜΑΥΡΟΜΑΤΑ ΥΨ. 1963 μ) 20/4/08
Αναχώρηση ώρα 07:00 από τα γραφεία του Συλλόγου Καρόλου Ντηλ 19.
Μέσω της πόλης των Σερρών άφιξη στη Μονή Τιμίου Προδρόμου περίπου στις 09:14.
Από εκεί θα ξεκινήσει η πρώτη ομάδα για ανάβαση στην κορυφή Μαυρομάτα ή Καραγκιόζ Γκιόλ υψ. 1963 μ.
Επιστροφή από την ίδια διαδρομή. Συνολική πορεία περίπου 7-8 ώρες.
Η δεύτερη ομάδα θα κάνει το μονοπάτι της χαράδρας του Τιμίου Προδρόμου που αποτελεί κλάδο των Πανευρωπαϊκών Ορειβατικών Μονοπατιών Ε4 και Ε6.Στην αρχή του μονοπατιού υπάρχει μια παλιά τοξωτή γέφυρα και το παλιό υδραγωγείο της Μονής. Μετά από λίγα λεπτά πεζοπορίας μέσα στο πλατανόδασος υπάρχει το προσκύνημα της Αγ. Παρασκευής. Το μονοπάτι τελειώνει στα ερείπια του χωριού Λάκος και της εκκλησίας του Αγ. Δημητρίου. Η επιστροφή μπορεί να γίνει από το ίδιο μονοπάτι ή από τον αγροτικό δρόμο που προσφέρει ωραία θέα του μονοπατιού και του φαραγγιού από ψηλά.Ωρες πορείας 3-4.
Το Μενοίκιο όρος βρίσκεται στα σύνορα μεταξύ των Νομών Δράμας και Σερρών και είναι ένας από τους σημαντικότερους ορεινού όγκους της Ανατολικής Μακεδονίας με πλούσια βλάστηση, χλωρίδα, πανίδα και ιδιαίτερα ορνιθοπανίδα. Αποτελεί ένα σύστημα κορυφών, φαραγγιών, ορθοπλαγιών και οροπεδίων. Παρόλη την τεράστια οικολογική αξία του το Μενοίκιο παραμένει για τον πολύ κόσμο άγνωστο. Εμείς σε αυτή την εξόρμηση θα το προσεγγίσουμε από την πλευρά του Ν. Σερρών.
Η Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου,Βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από την πόλη των Σερρών στην έξοδα του φαραγγιού του Τιμίου Προδρόμου. Βρίσκεται και το ομώνυμο Μοναστήρι το οποίο ιδρύθηκε περίπου το 1270 μ. από το Σερραίο Ιωαννίκιο ιερομόναχο του Αγ. Όρους. Η Μονή έχει καταστραφεί και ξαναχτίστηκε αρκετές φορές. Τελευταία φορά καταστράφηκε από τους Βουλγάρους και ερημώθηκε μέχρι το 1986, οπότε επαναλειτούργησε ως γυναικείο κοινόβιο.Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η συνεισφορά της Ι. Μονής για τη διάσωση της θρησκείας αλλά και τη διάδοση των γραμμάτων με τη λειτουργία επί 300 χρόνια πανεπιστημιακού επιπέδου σχολής, ήταν καθοριστική. Στη Μονή υπάρχουν εικονογραφίες του 14ου αιώνα από τις πιο ενδιαφέρουσες στη Χώρα μας, καθώς και τοιχογραφίες του 1630. το τέμπλο της από ξύλο καρυδιάς κατασκευάσθηκε το 1804.Στο μοναστήρι λειτουργεί εκθεσιακός χώρος όπου μπορεί ο επισκέπτης να δει πώς ζούσε ο αγροτικός κόσμος της περιοχής τον προηγούμενο αιώνα.Το πρόγραμμα μπορεί να τροποποιηθεί αν χρειασθεί κατά τη κρίση του αρχηγού.
Το πρόγραμμα μπορεί να τροποιηθεί αν χρειασθεί, κατά την κρίση του αρχηγού.Εξοπλισμός: παπούτσια ορειβασίας, αδιάβροχο, σακίδιο, άνετα ρούχα, καπέλο, γυαλιά ηλίου, ατομικά τρόφιμα, νερό.
Τιμή εισιτηρίου 14,00 Αρχηγός Στέλιος Τσιαλίκης τηλ. 6977307502, Θεοδωρίδης Γιώργος Σημείωση: Επιστροφή αργά το απόγευμα.
Στο χώρο του Μοναστηριού δεν υπάρχει δυνατότητα φαγητού και καφέ.

Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης Καρόλου Ντηλ 19 546 23 ΘεσσαλονίκηΤηλέφωνο: 2310.278-288, 267-282 , 240-889 : 2310.278-288, 267-282 240-889 e-mail: info@eosthessalonikis.gr

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΜΠΟΛΗΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ ΚΕΝΤΡΟΥ ΡΑΪΧ & Ε.Ι.Ν.Α.
Ο Παναγιώτης Σταμπόλης γεννήθηκε το 1962 στη Μικρόπολη Δράμας
Έχει σπουδάσει μαθηματικά στη Φυσικομαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Επί δεκαπενταετία εργάστηκε στην εκπαίδευση σε φροντιστήρια, και κέντρα ελευθέρων σπουδών. Αποφοίτησε από την σχολή του Ε.Ι.Ν.Α. το 1989 και τελείωσε την εποπτεία του το 1991. Έκτοτε επί τετραετία συνοδήγησε τις ομάδες εφήβων του κέντρου Ράιχ. Συνέχισε την δια βίου εκπαίδευσή του, με διάφορα Σεμινάρια στην Βιονεργητική Ανάλυση, στην Αναλυτική Οργονομία, στο Radix, στη Λειτουργική Ψυχοθεραπεία, στη Στοχαστική Ψυχοθεραπεία, και ιδιαίτερα στη Γκεστάλτ στην οποία ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακές εκπαιδεύσεις με τον Barrie Simmons. Συνεχίζει από το 2001 την εκπαίδευσή του στη Συστημική αναπαράσταση του Bert Hellinger και σε άλλες μορφές Σωματικής Ψυχοθεραπείας και θεραπείας.
Εργάζεται ως ψυχοθεραπευτής ατομικά, σε ομάδες και σε πολυήμερα βιωματικά σεμινάρια από το 1992.
Είναι εκπαιδευτής (ομάδα διδακτικής εποπτείας) του Ε.Ι.Ν.Α. από το 2002. Επί τετραετία υπήρξε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ε.Ε.Ψ.Ε. (Εθνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπευτών Ελλάδος), του Π.Ε.ΣΩ.Ψ., (ιδρυτικό μέλος) και επί τριετία της ΕΑΒΠ (European Association of Body-Psychotherapists) της οποίας είναι και τακτικό μέλος.
Είναι έγγαμος με οικογένεια.

Φωτογραφίες από τον αγώνα Δόξα Μικρόπολης - ΑΕ Αμπελοκήπων

Φωτογραφίες από τον αγώνα Δόξα Μικρόπολης-ΑΕ Αμπελοκήπων 0-1
Ο αγώνας διεξήχθη στις 02/02/2008 και ώρα 15:15 στο γήπεδο Μικρόπολης
Οι φωτογραφίες είναι μια ευγενική προσφορά του αθλητικού site www.draminaspor.gr
Αρχική σελίδα

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΑΣΤΑΝΙΕΣ

NATURA 2000
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Γ΄Κοινοτικο Πλαίσο Στήριξης .
ΑΝΑΔΕΙΞΗ - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ - ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ «ΚΑΣΤΑΝΙΕΣ› ΜΕΝΟΙΚΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΜΙΚΡΟΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙ ΣΜΟΣ ΕΡΓΟΥ = 203.139,87

ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΟ 2007

13/5/2007 - Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΟΠΟΛΗ
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μικρόπολης εμάς δεν μας έστειλε υλικό από τον εορτασμό της
΄΄Ημέρας του Θεού΄ Γιατί;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


..........

Το χορευτικό τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Μικρόπολης


http://www.epofdramas.gr

Το Ινστιτούτο ΒΙΟ Ελλάς στην 1η Κτηνοτροφική έκθεση

Το Ινστιτούτο ΒΙΟ Ελλάς στην 1η Κτηνοτροφική έκθεση Μενοικίου

Η ανάγκη για επικοινωνία και ενημέρωση των ανθρώπων της κτηνοτροφίας με σκοπό την απόκτηση γνώσης για ένα καλύτερο αύριο στάθηκε η αφορμή για την διοργάνωση αυτής της έκθεσης.

Το Ινστιτούτο ΒΙΟ Ελλάς υποστηρίξε αυτή την ενέργεια και συμμετήχε στην έκθεση για να ενημερώσει τους παραγωγούς σχετικά με την βιολογική κτηνοτροφία που μπορεί να εξασφαλίσει ένα καλύτερο εισόδημα στους παραγωγούς.
Η κτηνοτροφία αποτελεί μία από τις περισσότερο δυναμικά αναπτυσσόμενες μορφές της Ελληνικής οικονομίας και αποτελεί μοναδική οικονομική διέξοδο των αποκλεισμένων μειονεκτικών και περιφερειακών κοινωνιών. Το ελλειμματικό ισοζύγιο σε ορισμένα κτηνοτροφικά προϊόντα της χώρα μας αποτελεί ισχυρό παράγοντα βιωσιμότητας και κίνητρο για ενασχόληση των κατοίκων των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών με την κτηνοτροφία.


ΔΕΝΔΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΙΚΡΟΠΟΛΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
ΔΕΝΔΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ ΜΙΚΡΟΠΟΛΗΣ 21 ΜΑΡΤΙΟΥ 2008
(ΗΜΕΡΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ)





Αρχική σελίδα

Δάσος Καστανιάς





Καστανιές μια άποψη απο την τοποθεσία " ΝΑΛΠΑΝΤΗ ΒΡΥΣΗ "

Τρίτη 15 Απριλίου 2008

ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΟ MENOIKΙO

Μπροστά από το «Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου» στη Μικρόπολη, ξεκινούμε διαδρομή 5,5χλμ. προς την καρδιά του αιωνόβιου καστανοδάσους ακολουθώντας τη σήμανση προς το δάσος της Καστανιάς. Σε δασικό χωματόδρομο, με ήπιες υψομετρικές κλίσεις και χαμηλό βαθμό δυσκολίας, ανηφορίζουμε με κατεύθυνση νοτιοδυτική παράλληλα με το φαράγγι της Μικρόπολης. Ύστερα από 1,5χλμ. φτάνουμε στην πρώτη συστάδα από αιωνόβιες καστανιές. Στη συνέχεια ο δασικός δρόμος αρχίζει να ελίσσεται μέσα σε πυκνό δάσος και μετά από 4χλμ. συνολικής διαδρομής βρισκόμαστε στην καρδιά του καστανοδάσους της Μικρόπολης. Ακολουθώντας το βασικό ίχνος της διαδρομής πάνω στο δασικό δρόμο για άλλα 1500μ. ή 30 λεπτά πεζοπορίας, θα αντικρίσουμε στα δεξιά μας ένα θαυμάσιο ξέφωτο ανάμεσα στα αιωνόβια δέντρα, σε υψόμετρο 900μ., με το ξωκλήσι της Παναγίας της Καστανιώτισσας και το ορειβατικό καταφύγιο του δάσους μας. Η διαδρομή διαρκεί 3 ώρες και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε όλες τις εποχές.
Ανάβαση από τη Μικρόπολη στο οροπέδιο της Καλλίπολης
Αναμφίβολα μια από τις ωραιότερες διαδρομές για ορειβατική πεζοπορία σε δασικό δίκτυο, μέσα από το αιωνόβιο καστανοδάσος της περιοχής, με τελικό προορισμό το οροπέδιο της Καλλίπολης στα 1100μ., το βιότοπο των άγριων αλόγων. Με αφετηρία το Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου θα ακολουθήσουμε τη διαδρομή για το δάσος της Καστανιάς και το ξωκλήσι της Παναγίας της Καστανιώτισσας. Παρακάμπτουμε το ξέφωτο με το ξωκλήσι και στη διασταύρωση με τον κεντρικό δασικό δρόμο στρίβουμε δεξιά σε πορεία βορειοδυτική. Συνεχίζουμε μέχρι τη διασταύρωση του «Αυχένα», σε υψόμετρο 890μ., σε μια ανηφορική διαδρομή με ήπιες κλίσεις και θέσεις με πόσιμο νερό. Με σταθερή αλλαγή πορείας, στο εξής, προς τα αριστερά μας σε κάθε μεγάλη διασταύρωση, θα συναντήσουμε αρχικά στα ΝΔ το καταφύγιο του «Αυχένα» (έχοντας ήδη συμπληρώσει τουλάχιστο 2 ώρες πεζοπορίας) και ακολουθώντας ΝΑ κατεύθυνση θα αφήσουμε ύστερα από 45 λεπτά το δάσος της Οξιάς για να μας υποδεχτεί το οροπέδιο της Καλλίπολης. Η απόλυτη ηρεμία στο τοπίο διακόπτεται μόνο από το ποδοβολητό αγέλης ελεύθερων αλόγων που ξαφνικά μπορεί να προβάλει μπροστά μας. θα γοητευτούμε αναμφίβολα από τις εναλλαγές των τοπίων και την παρουσία άγριας ζωής σε τόσο μικρή απόσταση από τα χωριά μας. Πρόκειται για διαδρομή 9,5χλμ. που μπορούμε να τη διανύσουμε σε 3 ώρες. Δυνατή η διανυκτέρευση στο καταφύγιο της Καστανιώτισσας ή στον ξενώνα της Καλής Βρύσης.

Ανάβαση από τη Χαριτωμένη στο οροπέδιο της Καλλίπολης

Με αφετηρία την αρχή ρεματιάς στο κοιμητήριο του χωρίου, ακολουθούμε διαδρομή, σε δασικό χωματόδρομο, με τελικό προορισμό το οροπέδιο της Καλλίπολης στα 1100μ. Από χωματόδρομο στην αριστερή πλευρά της ρεματιάς ανηφορίζουμε ανάμεσα σε πλατάνια με κατεύθυνση νότια. Αφήνουμε την ποιμενική βρύση και συνεχίζουμε μέχρι τις πρώτες συστάδες των κωνοφόρων. Μετά από 40 περίπου λεπτά πορείας στην αριστερή πλευρά του δρόμου, κάτω ακριβώς από την κάθετη και μυτερή κορυφή της «Τσατάλκας», συναντούμε προσκυνητάρι και ένα ξωκλήσι, δίπλα σε μία βρύση, για να ανηφορίσουμε στη συνέχεια μέσα από ολοένα και πιο πυκνό δάσος. Μετά από πορεία 2,5χλμ., σε μία απότομη στροφή του δρόμου συναντούμε χώρο κατάλληλα διαμορφωμένο για ξεκούραση και αναψυχή, με βρύση από την οποία ρέει άφθονο νερό. Ανηφορίζουμε μέχρι τη διχάλα του δρόμου για να στρίψουμε δεξιά ακολουθώντας πάντα το κεντρικό ίχνος της διαδρομής. Έχοντας διανύσει συνολικά 5,5χλμ. φτάνουμε σε υψόμετρο 950μ. Στρίβουμε στο δεξιό σκέλος του δρόμου που δημιουργεί διχάλα απότομα και ακολουθούμε πορεία βορειοδυτική. Στη θαμνώδη αυτή περιοχή, ακολουθούμε διαδρομή 1χλμ. στο δασικό δρόμο μέχρι την ανατολική είσοδο του οροπεδίου της Καλλίπολης, σε υψόμετρο 1100μ., μπροστά σε συγκρότημα ποιμενικών δεξαμενών. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι περίπου 6,5χλμ. και απαιτεί πορεία τουλάχιστο 3 ωρών. Η υψομετρική διαφορά που θα καλύψουμε είναι περίπου +650μ. και η ανάβαση μπορεί να γίνει εναλλακτικά με ποδήλατο ή μοτοσικλέτα βουνού και με αυτοκίνητο (4X4).
Ανάβαση στην κορυφογραμμή του Μενοικίου
Απευθύνεται σε επισκέπτες με καλή φυσική κατάσταση και εμπειρία στις ορειβατικές διαδρομές. Η ανάβαση στην περιοχή των ψηλότερων κορυφών του Μενοικίου (στα 1950μ.), που συνδυάζει πορεία μέσα σε πυκνό δάσος αλλά και σε υποαλπικά τοπία με απότομες κλίσεις, θα αποζημιώσει τους πιο τολμηρούς πεζοπόρους μας. Από το Κέντρο Ενημέρωσης Μενοικίου κατευθυνόμαστε προς το οροπέδιο της Τρίγκας. Ύστερα από πορεία 4χλμ. σε δασικό χωματόδρομο, ακολουθούμε δεξιά πορεία στη διασταύρωση που συναντούμε. Ο δασικός χωματόδρομος, δίπλα ακριβώς από την μεγάλη μεταλλική πινακίδα, μας οδηγεί δυτικά μέσα από πυκνό δάσος οξιάς, καστανιάς και φλαμουριάς. Μετά από 45 λεπτά πορείας φθάνουμε στη στροφή του αυχένα με την εντυπωσιακή θέα. Από τη διασταύρωση των τριών δασικών δρόμων κατευθυνόμαστε αριστερά σε πορεία νοτιοδυτική και αρχίζουμε την ανάβαση πάνω στη ραχούλα που οδηγεί προς τον μεγάλο ορθογώνιο ανακλαστήρα του ΟΤΕ. Συνεχίζουμε πάνω στη ράχη για 90 λεπτά ανάβασης, μέχρι να φτάσουμε σε δάσος οξιάς που βρίσκεται στη ρίζα ορθοπλαγιάς, η οποία αποτελεί το μοναδικό πέρασμα για την κορυφογραμμή. Η κορυφογραμμή ξεκινάει ακριβώς πάνω από τη βραχοκορυφή. Το μονοπάτι χάνεται μέσα σε πυκνό χορτάρι ενώ η κορυφογραμμή πάνω στην οποία βαδίζουμε αρχίζει σιγά - σιγά να παίρνει πορεία νοτιοανατολική. Συνεχίζουμε μέχρι την κορυφή, με τη μεταλλική σήμανση του υψομέτρου να δείχνει 1943μ. Ακολουθούμε το χείλος του γκρεμού στην κόψη της δασωμένης ορθοπλαγιάς που βρίσκεται στην ανατολική μας πλευρά. Η κατεύθυνση αυτή μας οδηγεί σε αλπικά χορτολίβαδα με σταθερή νοτιοδυτική πορεία. Όταν συναντήσουμε το διάσελο μπαίνουμε μέσα σε αυτό και συνεχίζουμε παράλληλα με τις κορυφογραμμές που θα μας οδηγήσουν, μετά από πορεία 20 λεπτών, στην αρχή ενός λατομικού δρόμου. Θα στρίψουμε αριστερά για να πάρουμε τον κατηφορικό δρόμο, που συναντά ολοένα και πιο δασωμένες περιοχές. Μετά από 40 λεπτά κατηφορικής πεζοπορίας συναντούμε ποιμενικές ποτίστρες στη θέση «Ρατζανάς», ενώ λίγο πιο κάτω ο δρόμος σχηματίζει διχάλα και εμείς ακολουθούμε το αριστερό σκέλος σε βορειοανατολική πορεία και προχωρούμε μέχρι την επόμενη διχάλα. Ακολουθούμε το αριστερό σκέλος σε σταθερή βόρεια πορεία. Μπροστά μας προβάλλει το δασικό καταφύγιο του «Αυχένα», ακριβώς πάνω από το σταυροδρόμι τριών δρόμων. Το αφήνουμε από αριστερά μπαίνοντας στο βασικό ίχνος του δασικού δρόμου που αρχίζει να κατηφορίζει σε κατεύθυνση βόρεια, έχοντας ανατολικά και προς τα κάτω το δάσος της Καστανιάς. Αφού κατηφορίσουμε για 45 λεπτά της ώρας φθάνουμε στην αφετηρία μας. Η διάρκεια της διαδρομής είναι περίπου 7 ώρες ενώ η υψομετρική διαφορά είναι μεγαλύτερη των +1100μ.

Βουγιουκλής Ηλίας

Δημιουργία μονάδας φροντίδας ηλικιωμένων
Στην Προσοτσάνη Δράμας
Συνολικό κόστος: 440.000,00 ευρώ Δημόσια δαπάνη: 264.000,00 ευρώ


http://www.aned.gr/Programs/Vougiou/index.htm



Αρχική σελίδα